FAQ

Hvorfor koster scenariet 900 kr, er det ikke ret dyrt?

900 kr. er desværre efterhånden, hvad det koster at afholde et scenarie i 2019. Forlev Spejdercenter er ikke så billigt, som det var engang. Til gengæld kan du være sikker på, at alle de 900 kr. bliver brugt på dig som spiller. Formålet er at lave det bedst mulige scenarie til spillerne, ikke at tjene penge til foreningen. Skulle I ende med at drikke 1000 bajere til efterfesten, så scenariet ender med et overskud, så går pengene dog til rollespilsforeningen Einherjerne, og ikke til scenariets arrangører.

Til gengæld for de 900 kr. leverer scenariet markhuse og middelaldertelte, der står klar til at flytte ind i, når du ankommer. Vi leverer mad og drikke, der er inkluderet i prisen, så den eneste valuta, du skal have op af lommen under spillet, er ingame-penge.

De 900 kr. er altså for en ‘alt inklusiv’-oplevelse til et af sommerens fedeste scenarier, og det syntes vi er en rimelig pris.

Hvor fantasy bliver det?

Korsfærd foregår i en mytisk middelalderverden, der implementerer fantasyelementer i en traditionel middelalderverden.

Selvom der er trolde og ellefolk i skoven, hælder scenariet mod low-fantasy, og det vil kun være muligt at spille mennesker til scenariet. Tænk på en middelalderverden, hvor alt det folklore, der findes, er virkelighed, og hvor frygten for at blive taget af nøkken i søen, eller leve for evigt i ellekongens hal, er en realitet.

Hvad kan man ikke spille?

Den første ting er troldmænd, hekse og andre roller, der er i stand til at kaste magi. Vi kommer ikke til at have regler for magi, da vi mener, at det ødelægger helhedsindtrykket og skader mere, end det bidrager. Derfor kommer der ikke til at være magiudøvere eller melkasteri til scenariet.

Undtagelsen for denne regel er magi på et mere primitivt og kultisk plan. Overtroen lever stadig i bedste velgående, og måske virker det, hvis man graver sin fjendes hår og tånegle ned og påkalder sig Hel, så hun kan forbande dem. Sådanne ting skal dog aftales med arrangørerne, og bare fordi man gør det, skal man ikke forvente, at det virker.

Den anden ting er grupper, der af den ene eller anden grund er afhængig udelukkende af våbenmagt. Eksempelvis grupper af lejesoldater, hvis eneste formål er at vente på at blive hyret til at tæve en anden gruppe. Dermed ikke sagt at man ikke kan spille tidligere lejesoldater, der nu er i byen med et andet formål. Denne regel er ikke for at forbyde bøller, men for at opfordre til, at man har mere substans i sin gruppe, end en flok generiske bøller med køller. Både for jeres egen og for scenariets skyld.

Jeg har været med til andre Nemefregoscenarier, kan jeg stadig spille min gamle rolle?

Man kan ikke spille sine egne gamle roller. Korsfærd foregår længe efter det sidste Nemefregoscenarie ‘Magtens Stad’, og ingen snakker længere om Kong Magnus den Unge, eller de hændelser, der endte med at sætte ham på tronen. Til gengæld kan man godt genbruge de gamle slægtsnavne, der efterhånden har gået i arv fra flere Nemefregoscenarier, samt de værdier familierne hver især står for.

Altså kan man godt komme som de rige og arrogante Drachenfelter, eller de stolte Stridsland, og endda genbruge koncepter, men dem, der oprindeligt spillede dem, kan ikke spille de samme roller igen.

Vi ved godt, at tidslinjen ikke rigtig passer mellem dette scenarie og de gamle Nemefrego-scenarier, men det skal man ikke tage så højtideligt.

Vi forbeholder os retten til at afvise gamle koncepter, der ikke passer ind (og måske aldrig gjorde det).

Alle mine venner skal til fest den weekend, og jeg er helt alene. Kan I hjælpe?

Vi har stort fokus på grupper til scenariet, så man skal have et godt koncept for bare at tulre rundt som enkeltperson.

Vi vil dog opfordre til at bruge vores Facebookgruppe til at søge grupper i. Typisk er der også grupper, der søger ekstra folk. Altså: hjælp til selvhjælp.

Kan man ikke være med, hvis man er under 16 år?

Jo, det kan man godt, men hvis man er under 16 år, skal man spille sin egen alder. Det vil sige, du kan ikke spille den gamle, krigshærdede veteran, hvis du er under 16 år. Dog er der mange andre ting at spille i den aldersgruppe, og vi vil hjertens gerne se dig til Korsfærd.

Der er dog ingen alkoholudskænkning til unge under 16, og der vil ikke bliver taget særligt hensyn til unge spillere.

Ønsker man at deltage, hvis man er under 16, skal man have en myndig værge til scenariet, samt have en værgeerklæring, der er underskrevet af begge parter. Brydes reglen om alkoholindtag, er det hjemsendelsesgrund for begge parter på egen regning.

Kontakt arrangørerne omkring værgeerklæring.

Jyderne er nogle sindssyge grejnazister, skal jeg også være det for at deltage?

Hvad folk lægger af kræfter i deres kostumer og lignende er deres egen sag. For os er det vigtigste helhedsindtrykket. Uld, hør og andre naturmaterialer vil altid få dit kostume til at ligne tøj frem for et kostume, men omvendt kan man sagtens lave superfedt grej i andre (og billigere) materialer, som f.eks. bomuld.

Det vigtigste for os er, at du prøver at anstrenge dig for at tage kostume på, så du ligner den kultur, du er en del af. (Der vil komme en kostumeguide op på hjemmesiden).

Jeg har hørt, at til Jydescenarier skal man bare stå og lave mad hele dagen, imens man klapper sit kælekål.

Vi vil gerne gøre fodringsprocessen så let som muligt for vores deltagere. Dette har vi tænkt os at opnå ved at købe madvarer ind til morgenmad og frokost, som ikke skal tilberedes, og ellers sørge for, at det centrale madudleveringssted udleverer færdiglavet varm mad, så folk kan få deres varme aftensmåltid en gang om dagen.

Således behøver du ikke selv tilberede din mad under scenariet, men kan fokusere på at spille din rolle, og endnu vigtigere fokusere på alle de fede konflikter og det dramatiske rollespil, du har gang i.

Har du en særlig hang til kælekål, kan disse afhentes i arrangørbunkeren under scenariet efter aftale.

Betyder det så, at jeg skal spise jeres mad?

Hvis du finder en eller anden lyst i at stå og røre i kødgryder hele dagen, vil vi selvfølgelig ikke stoppe dig. Til gengæld vil vi gerne høre fra grupper, der gerne selv vil lave mad, så vi kan købe nogle ingredienser ind til dem.

Jeg kan ikke tåle spidskommen, og jeg får krampetrækninger, når solen står højt. Hvad gør jeg?

Vi kan ikke tage hensyn til alle folks madvaner og forskellige allergier. Vi må stole på, at folk er voksne mennesker og passer på sig selv. Derfor bliver der ikke taget hensyn til enkeltpersoner. Du er dog altid velkommen til at kontakte arrangørerne og forhøre dig.

Hvis du er allergisk overfor almindelige råvarer, bør du selv sørge for noget mad. I særlige tilfælde kan vi godt finde plads i vores kølecontainer til mindre portioner mad.

Du kan selvfølgelig altid få at vide, hvad der er i aftensmaden ved at henvende dig til vores dygtige og flinke køkken, hvis fornemmeste opgave er at sørge for, at du ikke går sulten i seng.

Jeg har hørt, at når jyderne afholder scenarier, så er der store byer. Skal jeg være med til at sætte det op?

Ja, det er rigtigt, at vi elsker at bruge meget tid på at opsætte så gode kulisser, som muligt, primært fordi vi gerne vil give vores spillere så flot en legeplads, som muligt, og fordi vi tilsammen ejer en kæmpe flåde af præfabrikerede huse. Det ville være en skam ikke at bruge dem.

Men fryd dig, kære deltager, for en samling af helte vil sætte scenariet op for dig, så du bare skal komme og indrette dit hus.

Er du udstyret med to stærke arme, og kunne du tænke dig at bruge dagene op til scenariet på at samle markhuse, spise gratis mad og hygge med resten af opsætningsholdet, er du meget velkommen til at melde dig hos arrangørerne.

Fedt! Skal jeg så heller ikke pille ned?

Jo, det skal du. Vi kører efter devisen ‘har du været med til at lege, skal du også rydde op’. Et lille hårdtarbejdende team har ved scenariets begyndelse brugt en lille uge på at stille op, og de samme folk skal ikke bruge en uge på at pille ned igen. Specielt ikke, når alle erfaringer viser, at deltagerne kan gøre det i ro og mag på en for- og eftermiddag.

Vi satser på at være færdige søndag d. 11 august omkring kl: 18.00 med at pille ned, så der kan folk budgettere med at tage hjem, men hvorfor tage hjem, når man kan blive og deltage i en af Forlevs nærmest mytiske efterfester?

Hvad er en dårlig rolle?

Vi mener, at dårlige roller er roller, der er afhængige af at ødelægge andre folks roller eller spilmuligheder. Et godt eksempel herpå er en snigmorder, der ikke har andet at lave end at dræbe andre spillere.

Roller, der er baseret primært på udstyr eller på en scene er også en dårlig rolle, fx. en rolle, der er bygget op om, at han har en kanon, eller en rolle, der er bygget op om en enkelt scene, som han eller hun venter på opstår.

Fokusér på at have nogle klare målsætninger i stedet for og lav roller med ambitioner.

Hvad er en god rolle?

Vi mener, at gode roller er roller, der har masser af mål, de gerne vil opnå under scenariet, og som kan vinde sine konflikter uden at nødvendigvis at dræbe andre roller. En god rolle er ikke nødvendigvis en ”vigtig” rolle, men en, der bidrager med gode rollespilsoplevelser til sine omgivelser, om det så er overfor dine venner eller komplet fremmede.

Vi (arrangørerne) elsker konfliktrollespil, så for os er det vigtigt, at alle roller er i stand til at kunne håndtere sådanne, uden nødvendigvis bare at ty til dødelig vold ved første mulighed. Den gode rolle er derfor bygget således, at den kan agere på spilskabende måder, når den bliver presset. Hvis du er i tvivl om, hvad det indebærer, eller om din rolle er god, er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvad er en dårlig gruppe?

Lige som en dårlig rolle er en rolle som ødelægger spil, så gælder det samme med grupper.

En gruppe, som ikke kan aktivere sig selv og sidder og venter på, at underholdningen kommer, er ikke specielt nyttig.

Grupper, der kun har planlagt intern spil, og ikke aktivt indgår i relationer til andre grupperinger.

Grupper, som med det samme tyr til dødelig vold, når noget går dem imod, dur heller ikke.

Hvad er en god gruppe?

Grupper, som har indbygget spil, som kan underholde både gruppens medlemmer og inddrage andre spillere.

Grupper, der går ud og gør ting og på den måde skaber spil for andre.

Gruppen bør have en indkomst, nogle klare mål og ting, der skal gøres i løbet af scenariet.

Når man har nogle klare holdninger til f.eks. lovgivning og de andre kulturer, så man kan involvere sig i de konflikter, der er i byen. Brug Facebook til at skaffe kontakter, både venner og fjender blandt de andre spillere.

Kan jeg så ikke komme med mine venner og blot hygge mig?

Jo, det kan man godt. Man behøver ikke at bruge scenariet på at rende rundt og spille konfliktspil.

Men vi forventer selvfølgelig, at man stadig spiller sin kultur (opførsel og mode) og sætter sig ind i de primære konflikter, der er i byen. På den måde kan man stadig snakke med, når der diskuteres politik på kroen om eftermiddagen.

Hvis man primært er til hyggespil, vil vi opfordre folk til at spille grupper, der ikke aktivt opsøger konflikter, og som ikke eskalerer voldsomme situationer. Husk at bare fordi man lige har overskud til en konflikt her og nu, kan man ikke undsige sig følgeeffekterne 4 timer senere, fordi man ikke gider mere… En strandet konflikt er spild af de andre spilleres tid.

Venderkulturen er indrettet til at huse hyggespillere, således at disse er vendere, der på den ene eller anden måde har overgivet sig og ikke ønsker en aktiv konflikt.

Hvad er jeres politik mht. alkohol og euforiserende stoffer?

Der vil komme til at optræde alkohol til scenariet, da vi ikke mener, at vi vil have voksne spillere til at drikke saftevand og lege, at det er vin. Vi har gode erfaringer med at fortynde øl med  hvidtøl, så man kan beholde følelsen af øl uden at blive beruset.

Det er tilladt selv at medbringe alkohol til scenariet, men drik ansvarligt, og respekter, hvis du bliver bedt om at gå i seng. Euforiserende stoffer gider vi på ingen måde, så vær søde at lade være. Hvis man træffes påvirket af stoffer, er det øjeblikkelig hjemsendelsesgrund for egen regning.

Hvad bliver balancen mellem plothammer og sandkassespil?

Scenariet er baseret på konflikter grupperne imellem, hvilket kan defineres som sandkassespil, men der, hvor vi gerne vil lægge vores fokus er at koordinere meningsfyldte og spændende konflikter og fjendskaber grupperne imellem.

Vi vil som arrangører hjælpe med at opstille de konflikter, der overordnet kommer til at herske, hvor de mere personlige konflikter de enkelte roller imellem er op til spillerne selv. Vi vil arbejde hen mod, at grupperne ikke kun har mål, de vil opnå, men også helt specifikke ting, de vil modarbejde.

Det er vores håb, at disse simple værktøjer kan bruges til at skabe noget fantastisk og spilskabende konfliktspil. Vi har også tænkt os at operere med en lille, men dynamisk NPC-gruppe, der kan sprede lidt mørk fantasy-stemning og lægge op til små plots. Fokus vil dog stadig ligge på konfliktspil mellem grupper, fraktioner og kulturer.

Forvent derfor ikke at NPC-gruppen kan underholde dig en hel weekend, men se dem som fede indslag.

Skal man medbringe ingame sovegrej, eller må jeg godt bruge min sovepose?

Man må gerne bruge soveposer og andet moderne sovegrej. Dog skal man sikre, at folk uden for gruppen ikke skal se på det, man kan fx. camouflere det med et tæppe. Alternativt, så kan man pakke sit sovegrej væk om morgenen (dette gælder selvfølgeligt også for moderne tasker, overtøj, mm.).

Undtagelsen er, hvis man spiller en rolle, som ikke har fast bolig. Så skal man sørge for, at ens sovegrej ser “tidstypisk” ud, fx. en sengerulle med skind og tæppe.

Hvor mange må vi være i gruppen?

For at holde en naturlig balance til scenariet må en gruppe max bestå af 10 personer. Vi har erfaringer med, at for store grupper udvisker de individuelle roller, og skaber grupper, der spiller indad og ikke udad. Man må ikke omgås denne regel ved eksempelvis at lave en stormandsfamilie på 10 mennesker, og deres bøllevenner på 10 mennesker, så man i praksis er en gruppe på 20. Er I 20 venner, der gerne vil af sted, så brug i stedet muligheden for at få lov til at spille konfliktspil med nogen af jeres bedste venner, og lav to grupper, der ikke kan lide hinanden.